Tallinn - roheline või hall pealinn?
Kirjutan selle nädala Ekspressi arvamuslugu sellest, kui roheline Tallinn ikkagi on. Hetkel tundub, et rohelisest pealinnast on asi kaugel.
Palun kommenteerige, miks te arvate, et tegemist on/ei ole rohelise pealinnaga. Kommentaarid lähevad lukku teisipäeva lõuna paiku.
11 kommentaari:
pisut OT, aga Tartu näiteks tellis endale sellel kevadel eksperthinnangu nö säästva transpordi hetkeolukorra kohta, kus üks põhijäreldusi oli: On väga kena, roheline ja kompaktne linn, omadused, mida elanikud kõrgelt hindavad – kuid liiklusvoog, autode hulk, õhusaaste ja sellest tulenevad terviseriskid on kasvamas.
Eks Tallinnas on silmaga nähtavat rohelust küll, ent roheliseks linnaks Tallinnat hüüda oleks selge liialdus. Peamiseks liikumisvahendiks on ikka sõituautod. Ühistransport on jäetud vaeslapse seisundisse, rattateedest parem ei räägikski.
Mareki kommentaar pole minu arust OT nagu ta ise tagasihoidlikult nägu teeb. Mulle tõepoolest meeldib Tartus just see, et seal on kesklinnas päris suured piirkonad autovabad. Kõnnialad moodustavad terviku, mis võimaldab inimestel mugavalt ringi käia. Iseasi, et autoga sõidetakse rohkem kui vaja oleks, millest ka saaste jms tingitud.
Tänane Vabaduse parkla üritus juhib valupunktidele tähelepanu. Linnaplaneeringu lähtekohaks ei tohiks seada sõiduautodele juurdepääsu korraldamist. Samas kui puudub töötav üheistransport, mis oleks sisuliseks alternatiiviks, tuleb autod kuskile parkida. Aga riigi esindusväljakut võiks väärikamalt rakendada.
Vanalinnas tuleks kehtestada tunduvalt rängemad liikluspiirangud. Rahvasaadikud jaksavad küll mäe otsa ronida. Vanalinn on Tallinna keskne turismipiirkond, kus autoliiklus tuleks absoluutselt hädavajalikuni piirata.
On ja ei ole ka. Iseenesest nagu rohelust oleks, see pole konkreetselt just kellegi ega millegi viga, aga suurim park ei asu kesklinnas. Nende väikeste roheliste laikude viga on selles, et nad on rohelised, aga inimtühjad. Valitsus ei anna voli seal midagi teha ja korraldada. Kui aga midagi ei tee, siis inimesed ei tule. Mitu jäätisemüügipisiputkat on Shnelli tiigi pargis? 0 Mitu Tammsaares? 0 Mitu Kadriorus? 0 Rääkimata muust. Millal toimus vinge vabaõhukontsert vms teater näiteks Kadriorus? Niikaua kui rahval puudub harjumus, põhjus ja vajadus Tallinna parkides "hängida", ei ole Tallinn roheline linn. Ja "hängimas" näeksin ma hea meelega just vanemaid kodanikke, mitte lapsi. Pioneeride (vmtn ongi) park on viimasel ajal täitsa tore, võiks lõunavaheaja seal veeta, purskkaev ja puha, aga jäätist ja juua ei saa, hotdogi ka mitte. Murul pikutamise kohta ei oska öelda, et kas tohib või ei tohi. Peaks tohtima.
Larko, Vanalinnas elavad ka inimesed. Kui sa tahad seal autoliiklust ära keelata, siis palun - osta linna papi eest korterid ja majad välja ja keela. Seniks aga, kui on lubatud korter, peab olema lubatud ka autoga sinna ligi saada.
Kristjan, minu arvamuse võid vabalt omastada, kui tahad (loe, ära pane minu nime kuhugile).
oeh, ei tahaks nüüd vaidlema hakata, aga... priit ajab natuke segamini mõisted elukoht ja parkimiskoht. korter ei tähenda automaatselt parklat. ja vanalinna autodele sulgeda on lihtsaimast lihtsam. ise küsimus on sellise sammu põhjendatus ja tekkiv kvaliteet. või peaks eelkõige mõtlema sellele, kuidas taandada valglinnastumise tulemina tekkivat autode hulka? või lahti saama nendest jalgpalliväljaku suuruste parklatega ostukeskustest linnaäärtes? või tõstma ühistransa kvaliteeti? õpetama inimesed jalgratast kasutama?
Ei aja segamini. Iseasi on kohad kus pole kunagi olnud. Kui on detailplaneering ja korter lubatud ja parkimiskoht on, siis mitte ükski krdi valitsus ei tohi seda ära võtta. Kui on vaja ära võtta, siis POLEKS tohtinud seda kunagi sinna andagi. Lihtne. Ei ole mõeldav elada kohas kuhu 500m peab jala käima. Iseasi, et EESTI igasugu valitsuste peamine mure on, kuidas oma kodanikele ora võimalikult sügavale perse ajada.
Sama nende parkidega, igavene häda oli sealt Tammsaarest see kohvik minema ajada ja maha lammutada - peamine, et kodanikud rajakad ei saaks pargis kohvi juua. Imegu parem sedasamust!
Kui mulle öeldakse roheline tuleb mu silme ette kohe parkmets. Ja kui ma mõtlen parkmetsale tuleb mulle silmeette Central Park muidugi ei saa võrrelda NY Cnetral Parki ja mõnda Tallinnas olevat või juurde tehtavat parki aga meil pole ka Ühtegi väikest mõnusalr puhkamise parki. Need mis on on üldiselt päris räämas või korrastatud pargid on lihtsalt kole pisikesed.
Suures, suures,
vaikses vaikses
mereaarses kivilinnas
elab lilla lill hüatsint
...
1970?
olid vist sellised read,
autorit tapselt ei maleta.
Minu synnilinn on lopuks saanud
kultuurisobralikuks, lapsesobralikuks ja roheliseks.
Võrreldes paljude Euroopa pealinnadega on Tallinn ikka väga roheline. Autode teemal halamine on meil üle tähtsustatud, eestlane on lihtsalt palju närvilisem ja kannatamatum ning viriseb rohkem. Enda ees olevat ilu aga ei panda tähele.
Olles lühikest aega elanud Prahas ja Budapestis ei ütleks küll, et need eriti rohelisemad oleks olnud, või kasvõi meie naaberlinn Riia. Samas oli seal täiesti normaalne see, et autoga tööle ja tagasi sõidud võtsid mõlemad tipptunnil tervelt 60 minutit, ehk kokku pea 2 tundi päevast. Meil võtab sama asi pigem 15-30 minutit, inimesed vinguvad aga juba esimese 100-meetrise ummiku peale. Prahas on üks suur ja pikk sild, kus alati ummikud on, tavaline eestlane teeks seal esimesel hommikul enesetapu (kuigi see sild on ka seal enesetapjate meelispaiku).
Loomulikult saab asju parandada, kuid üldiselt oleme ikka heas olukorras.
Mul on seda kõige lihtsam kirjutada, kui 5 aastat tagasi Tartust tulnuna tahtsin lõuna ajal kontorist 5 minuti raadiuses välja kõndida, et kusagil murul väike eine teha. No sihuke pisike parginurk või midagi. Ja tee või tina, ei ole head kohta. Tammsaare jäi siis liiga kaugele ja seal pole väga mõnus ega vaikne, Politseipargil sama häda, nüüd on seal küll tublisid edusamme tehtud. Kadriorg jällegi liiga kaugel ja mere pool ühtki parki polnud.
Lõpuks oli lahenduseks Norde Centrumi ees murulapil istumas käimine või siis autoga Pirita suunas sõitmine. Selline lihtne asi ajas hästi närvi.
Nõustuksin täiesti Telleriga. Amsterdamis on selline kena koht nagu Vondelspark, kus kevadel ja suvel istuvad noored ja ka vanemad inimesed pargis ning joovad veini ning korraldavad piknikke. Esimest korda pärast Vondelspargis käiku ja Tallinnase naasmist otsisin ma ka siin sellist paika. Ja avastasin, et Tallinnas polegi kohta suurt avalikku parki, kuhu oma piknikukorviga minna saaks. Tundub, et meie nii nimetatud avalik roheline ruum (pargid ja muud rohelised alad) on mõttes veel inimeste poolt avastamata ja kasutamata. Küsimus pole selles, et meie ümber pole rohelust vaid pigem vist selles, kas me selle rohelusega ka midagit peale oskama hakkata.
Rohelises linnas peaks mingi definitsiooni alusel olema mugav ühistransport, palju haljasalasid ja kaasaegne jäätmekäitlus.
Ühistransa üle ma eriti sõna ei võta, sest seda ma eriti ei kasuta.Minu jaoks ta ei ole mugav, aga see on minu subjektiivne ja pealispindne arvamus. Pealispindne just sellepärast, et sõidan vähe ega ole väga kursis.
Haljasalad - lisan eeltoodud piknikunäidetele veel ühe. Elame Kristiines ja kord tahtis mu laps sõbrannadega Löwenruh pargis piknikku pidada. Park on korda tehtud, kiitus linnaosavalitsusele. Aga seal lööberdasid asotsiaalid ja joodikud, nii et tüdrukud (13-aastased) otsustasid piknikupidamise asemel hoopis politseisse helistada. Ühesõnaga - paljud rohelised laigud, mis meil linnas on, pole mugavad ja turvalised. Ja need, mis on, on äärmiselt ülekoormatud - Pirita mets ja mereäärne tee, Nõmme suusa- ja jooksurajad... Nii et sellest punktist Tallinn EI ole roheline linn.
Jäätmekäitlus - asi kogub ennast, aga veel ei eksisteeri. Naljanumber olid need piklikud konteinerid, kuhu ülevalt otsast tuli lahtrite kaupa sorteerida "klaas" "paber" "plast" jne - aga prügiautole kallati kogu konteineritäis korraga jälle ühte hunnikusse kokku. Mina igatahes lõpetasin siis püüded oma prügi sorteerida ning nüüd viin eraldi ära ainult plastpudelid, paberi ja patareid.
Postita kommentaar