6.9.06

Mobiilioperaatorid peavad looma brände

Nordic Mobile Media konverentsi peaesineja, mobiilimaailma tippkonsultant John Strand rääkis järgmist oma ettekandes ja sellele järgnenud intervjuus:

  • Mobiilioperaatoreil on keerulisemad ajad kui kunagi varem, sest hinnasurve on meeletu. Operaatorid peavad leidma uusi tuluallikaid ning olema efektiivsemad.
  • Praegu proovib suurem osa operaatoritest teha kõike ise, hallata ise kogu väärtusahelat. Neist nutikamad hakkavad kasutama üha enam allhanget ning teevad ise ainult neid asju, mida oskavad väga hästi. Seega kasvab üha enam lisandväärtust pakkuvate mobiiliteenuste loojate roll.
  • Need operaatorid, mis ei subsideeri telefone, muutuvad üha edukamaks.
  • Operaatorid üritavad endiselt enamikku kliente nö ühe lauaga lüüa ja pakuvad neile ühte või paremal juhul paari brändi. Tegelikult tuleks minna sügavamale: Taanis on Telenor loonud naistele suunatud brändi, Belgia BASE türklastele suunatud brändi, Taanis on olemas isegi geidele suunatud mobiilibränd. Inimeste vajadused ja soovid on erinevad ning brändiguga saab operaator senisest enam kliente, kellele on lihtne pakkuda just neile mõeldud teenuseid. Säärane "killustumine" jätkub ning muutub üha elavamaks.
  • Operaatorid peaksid võtma kasutusele erineva maksustamispoliitika: näiteks inimene maksab meilide lugemise eest euro-paar megabaidi eest ning failide allalaadimisel oluliselt rohkem, samas kui ta tellib teenusepakkujalt vaatamiseks video, siis maksab selle megabait vaid mõne sendi.
  • Mobiil-TV praegusel kujul on surnult sündinud laps. Keegi ei taha vaadata mobiilist uudiseid õhtul kell 9. Mobiil-TV on selleks, et selle kaudu videoklippe vaatamiseks tellida vaatajale sobival ajal.
Pikemalt loe John Strandi prognoosidest ja soovitustest ning sellest, kas ja kuidas Eesti operaatorid sellele reageerivad, järgmisest "Hommest".

2 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Noh ma ei tea mida sellest John Strandist arvata. Ma saan aru, et ta teeb head raha.

Miiks ei paku see John Strand Steve Jobsile välja ideed, kuidas iPodide müüki mitmekordistada - tuleb teha hästi palju erinevaid brände! Beebidele - iLutsu, geidele iPussu, türklastele iYalla, venelastele iBlin jne jne. Igale sihtgrupile ise skinniga iTunes.

Erinev maksupoliitika on ka väga hea mõte. Seda võiks soovitada lisaks ka lennufirmadele - et pileti hind sõltuks müügi kellaajast, telleri rahvusest, ostja soost, reisi eesmärgist. Eriti hea oleks, kui saaks tööreiside pileteid müüa ilge kirvega ja puhkusereise polmuidu - sama istekoht, sama lennuk muidugi.

Aga sellest arusaamise, kuidas meeletu hinnasurve tingimustes mitte subsideerivatel üha paremini läheb, jätan ma homseks :-) Mitte, et ei võiks minna, aga loogika....

Kristjan Otsmann ütles ...

Eks see ongi valiku küsimus: kas jagad turu võimalikult väikesteks segmentideks ning pakud igaühele täpselt seda, mida ta vajab, või lööd kõiki ühe matsuga. Viimaseks on vaja Geniaalset Toodet.

iPodi puhul oli tegemist toote turuletoomise õpikunäitega, kus tehti suurepärane kasutajaliides, loodi müüt ja jõulude ajal müüdi see müüt tarbijatele kolinal maha. Sellele lisandub veel võimalus intuitiivselt kasutatava tarkvara abil musa pleieris uuendada ning lääneriikides osta 99 US sendi eest uusi lugusid.

Juhul, kui bränd ei ole nii šeff nagu Coca-Cola, on mõistlik teistsugune lähenemine. Nt Procter&Gamble ei promo oma tooteid ühe brändi all - neil on neid mitusada, kui mitte -tuhat. Kusjuures osa nende brände võistlevad veel omavahel. Kuid lõpptulemusena on nad üks edukamaid tarbekeemia tootjaid.

Eesti probleem on see, et meie operaatorid pole ei üht ega teist. EMT ei ole a-bränd, Elisa ka mitte. Kõige rohkem on seda Tele2, kes rõhub odavusele (hiljem küll selgub, et kvaliteet on totaalne kräpp, a keda kotib, odav ju).

Seega olekski EMTil ja Elisal arukas püüda teatud sihtrühmi ja neile sisu pakkuda. Probleem on selles, et praeguseks on nad probleemi lahendanud poolikult. Sihtrühma püüdvaid edukaid kampaaniaid on kõvasti (nt EMT Diili kampaaniad Ida-Virus), aga sisu nad ei tooda. Vaatame, kas nad lõpuks rate'i virtuaalse operaatori panevad normaalselt käima - see võiks olla ju esimene pääsuke.

Rääkides maksupoliitikast: lennufirmad ju müüvadki eri hinnaga pileteid samale kohale :) Kui ostad pileti varem ära, saad kõvasti odavamalt.

 
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 License.